Natur og naturfænomener rummer rig mulighed for leg,
læring og udvikling. Mangeartede naturoplevelser skaber grundlag for børns
forståelse af deres omverden og en senere stillingtagen til eksempelvis
miljøspørgsmål samt en interesse for og en viden om naturen.
Formål med naturoplevelser:
Oplevelser i naturen udvikler børn følelsesmæssigt,
mentalt og fysisk. Derfor skal børn i dagtilbud have mulighed for at opleve
glæden ved at være i naturen på forskellige årstider, og de skal udvikle
respekt for natur og miljø.Når børn færdes ude udvikles deres krop og sanser
samtidig med, at deres nysgerrighed og følelsesregister udfordres.
Naturoplevelser danner grundlag for:
· At børnene
udvikler respekt og forståelse for naturen
· At børnene
oplever fortrolighed og glæde ved at være i naturen.
· At børnene
lærer naturen at kende med alle sanser og oplever den som kilde til og rum for leg, oplevelse, udforskning og
viden.
· At børnene
tilegner sig mange forskellige erfaringer med natur, naturfænomener og miljø.
Ligeså mangfoldig, naturen er, ligeså mangfoldige metoder
kan der bruges, til at inddrage naturen i hverdagen.
Kilde: http://dcum.dk/boernemiljoe/leksikon-natur-og-naturfaenomener
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.