tirsdag den 2. december 2014

Naturen som leg og læring


Natur og naturfænomener rummer rig mulighed for leg, læring og udvikling. Mangeartede naturoplevelser skaber grundlag for børns forståelse af deres omverden og en senere stillingtagen til eksempelvis miljøspørgsmål samt en interesse for og en viden om naturen.
Formål med naturoplevelser:
Oplevelser i naturen udvikler børn følelsesmæssigt, mentalt og fysisk. Derfor skal børn i dagtilbud have mulighed for at opleve glæden ved at være i naturen på forskellige årstider, og de skal udvikle respekt for natur og miljø.Når børn færdes ude udvikles deres krop og sanser samtidig med, at deres nysgerrighed og følelsesregister udfordres.
Naturoplevelser danner grundlag for:
·       At børnene udvikler respekt og forståelse for naturen
·       At børnene oplever fortrolighed og glæde ved at være i naturen.
·       At børnene lærer naturen at kende med alle sanser og oplever den som kilde til og    rum for leg, oplevelse, udforskning og viden.
·       At børnene tilegner sig mange forskellige erfaringer med natur, naturfænomener og miljø.

Ligeså mangfoldig, naturen er, ligeså mangfoldige metoder kan der bruges, til at inddrage naturen i hverdagen.
Kilde: http://dcum.dk/boernemiljoe/leksikon-natur-og-naturfaenomener

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.